Graffiti a Barcelona

El graffiti, el graffiter i l'entorn

El Gat Mao
Aquest mati passejant pels carrers de Barcelona de sobte m’he parat copsada ja que despuntant entre el vell i rovellat marró d’una malmesa porta s’hi podien veure dues joies. El primer que he pensat és ben trobada sort que em reafirma en les meves conclusions que encara existeix esperança pel que fa al Graffiti a Barcelona. I és que enmig del mar de gargots i pintades ràpides que ens envolten, ara per ara costen de veure aquestes peces, que lluny de la rapidesa i de la matusseria dels que ara s’anomenen graffiters, compleixen totes les característiques del millor Graffiti d’autor. El meu agraïment a aquests dos artistes que han embellit el meu entorn d’una manera  tan precisa. Llàstima que durarà poc la sort, perquè no trigarà gaire a vindre algun idiota i desenfundant el retolador els fotara la feina a terra, com de fet ja ha rubricat algun ganàpia curt de gambals i amb poca traça.  Sigui com sigui, així és el Graffiti, efímer per naturalesa, sent aquesta una característica pròpia i part de la seva immensa bellesa.

M2
Bé, el cert és que després d’observar-los per un cert temps em reafirmo en les meves apreciacions sobre la importància del lloc. No és suficient per a un bon graffiter fer un Graffiti ben fet i haver-lo treballat de valent. No és suficient haver emprat els colors amb encert i esgrimir una trama fina i una tècnica perfecta, ni tan sols equilibrar la composició de tal manera que domini el subtil art de la perspectiva. La diferència entre un bon Graffiti i un Graffiti excepcional també depèn de l’espai on s’implementa. Quantes vegades hem vist Graffiti molt bo però mort i desfigurat pel que fa al seu impacte visual pel sol fet d’haver escollit el lloc equivocat? Quantes vegades, un Graffiti mediocre ens han fet parar sorpresos, simplement per la contraposició o la juxtaposició dels colors del dibuix amb el seu entorn?

El lloc, una incògnita de l’equació que els grafiters sovint obvien i que és tan important com el mateix Graffiti. Si ens fixem en les dues joies  que he trobat aquest mati veurem perquè ho dic.

Sigui casualitat o no, el cert és que les dues imatges  s’han integrat de tal manera dins l’entorn malmès i fosc que els  fa de llençol que han dotat les obres d’un realisme i una brillantor que han multiplicat per deu el seu impacte visual. Les mateixes peces implementades en un altre suport haguessin perdut part del seu valor i això senyors graffiters,... és una qüestió no menor que cal tenir molt en compte a l’hora de mostrar l'obra al món.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada